Načrt izvedbe predmeta za študijsko leto 2024/25

Predmet Didaktična igra pri pouku slovenščine
Število KT  4
Izvedba predavanja: 30 / seminar: 0 / vaje: 0 / klinične vaje: 30 / drugo: 0 / samostojno delo: 60
Nosilec prof. dr. Igor Saksida

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:

Pogoj za pristop k izpitu so opravljene vaje (80-odstotna prisotnost).

Vsebina:

1. Teorije igre (kognitivistična, sociokognitivistična in pedagoška) ter Piagetova klasifikacija iger. 2. Pomen simbolne igre v predšolskem in šolskem obdobju za otrokov kognitivni in psihosocialni razvoj. 3. Didaktične igre (igre s pravili in simbolne igre) za razvijanje pragmatične in slovnične zmožnosti. 4. Cilji učnega načrta, npr. slušno in vidno razločevanje glasov/črk, ki jih lahko uresničujemo z didaktičnimi igrami. 5. Didaktična igra pri književni vzgoji - pomen iger v pravljičnem projektu. 6. Izdelava učnih kartonov in novih didaktičnih iger za sodelovalno učenje v manjših skupinah. 7. Didaktične igre za razvijanje slovnične zmožnosti v domači in tuji strokovni literaturi.

Temeljna literatura in viri:

1. Adamič, M. (1989). Didaktične igre v prvem razredu osnovne šole. Ljubljana, Zavod za šolstvo. (57 str.) 2. Bognar, L. 1987) Igra pri pouku na začetku šolanja. Ljubljana, DZS. (111 str.) 3. Christie, J. F. (1991). Play and Early Literacy Development. Albany, State University of New York Press. (252 str.) 4. Ferjančič, J. (1985). Za dolge in kratke hlače. Ljubljana, Državna založba Slovenije. (68 str.) 5. Grginič, M. (2003). Didaktične igre pri pouku slovenščine, magistrsko delo, Ljubljana, Pedagoška fakulteta. (196 str.) 6. Grginič, M. (2005). Družinsko branje v procesu začetnega opismenjevnja, doktorsko delo, Ljubljana, Pedagoška fakulteta (neobjavljeno). (292 str.) 7. Grginič, M., Saksida, I. (2004). Priročnik k berilu Ko pravljice oživijo. Domžale, Izolit. (160 str.) 8. Grginič, M., Zupančič, M. (2004). ABC igralnica, didaktične igre s priročnikom. Domžale, Izolit (123 str) 9. Marjanovič Umek, L., Zupančič, M. (2001). Psihologija otroške igre, Od rojstva do vstopa v šolo. Ljubljana, Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. (171 str.) 10. Pečjak, S., idr. (1999). ABC 1: Priročnik za učitelje k delovnemu zvezku ABC 1. Trzin, Izolit. (142 str.) 11. Pečjak, S. (2000). Z igro razvijamo komunikacijske sposobnosti, Ljubljana, Zavod za šolstvo. (211 str.) 12. Uranjek, A. (1995). Sprostitvene igre za vrtec in šolo. Ljubljana, Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše. (119 str.)

Cilji in kompetence:

1. Poznavanje didaktičnih (tj. simbolnih in s pravili) iger v 1. in 2. triletju. 2. Razumevanje pomena simbolne igre za otrokov kognitivni in psihosocialni razvoj v 1. razredu devetletne šole. 3. Zmožnost uporabe raznovrstnih strategij za motiviranje učencev v procesu opismenjevanja (uporaba iger). 4. Zmožnost uresničevanja ciljev za razvijanje predopismenjevalnih spretnosti (grafično in glasovno zavedanje) z uporabo iger s pravili in raznovrstnimi vajami slušnega in vidnega razločevanja in razčlenjevanja. 5. Zmožnost uresničevanja ciljev za razvijanje slovnične in pragmatične zmožnosti z uporabo simbolne igre (igra vlog in igralne improvizacije). 6. Poznavanje in razumevanje besednih in nebesednih iger pri književni vzgoji (npr. gledališke igre v pravljičnem projektu). 7. Oblikovanje kriterijev za vključevanje didaktičnih iger pri pouku slovenščine v 1. in 2. triletju. 8. Fleksibilna in avtonomna uporaba iger pri pouku slovenščine. 9. Ustvarjanje vzpodbudnega vzdušja v razredu z vključevanjem iger za razvijanje socialnih veščin; zmožnost uresničevanja ciljev vljudnega sporazumevanja (multikulturnost, tema drugačnosti) z vključevanjem iger (sprostitvene igre, igre vlog, dramske igre). 10. Ustvarjanje učnih kartonov in novih didaktičnih iger z upoštevanjem ciljev učnega načrta in pravil znanih družabnih iger. 11. Zmožnost vrednotenja in (samo) refleksije izvedene učne enote (pri pouku slovenščine) s ciljem izboljševanja kvalitete poučevanja.

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje: 1. poznavanje raznih didaktičnih iger, razvrščanje v skladu s cilji učnega načrta (npr. za razvijanje slovnične in pragmatične zmožnosti, za pouk književnosti ipd.); 2. poznavanje iger za začetno opismenjevanje in za odpravljanje jezikovnih težav; 3. razumevanje ciljev učnega načrta, pomena didaktične igre za otrokov kognitivni in psihosocialni razvoj ter ključnih meril pri izbiri didaktične igre pri pouku slovenščine. Uporaba: 1. ustvarjanje novih didaktičnih iger, zasnovanih v skladu z učnimi cilji in prirejenih iz znanih didaktičnih ali družabnih iger; 2. načrtovanje pouka slovenščine z vključevanjem didaktičnih iger; 3. načrtovanje pravljičnega projekta s predstavitvijo v skupini; 4. simultano izvajanje in vodenje znanih in pogostih didaktičnih iger v manjših skupinah z zamenjavo vloge igralca in vodje. Refleksija: 1. presojanje didaktične ustreznosti izbranih didaktičnih iger kot možnosti uresničevanja učnih ciljev in didaktičnih načel; 2. vrednotenje vpliva iger in igranja na učenčev psihosocialni razvoj ter ugotavljanje pomena igre vlog in igralnih improvizacij kot oblik simbolne igre za odpravljanje jezikovnih težav in za razvoj vljudnega sporazumevanja; 3. razvijanje lastne strokovne usposobljenosti za rabo didaktičnih iger in za kritično vrednotenje dejavnosti, usmerjenih k didaktičnim igram. Prenosljive spretnosti: 1. spretnosti uporabe strokovne literature pri oblikovanju prirejenih iger za slovenščino; 2. uporaba didaktičnih iger za razvijanje zmožnosti vljudnega sporazumevanja pri drugih predmetih.

Metode poučevanja in učenja:

1. Predavanja. 2. Individualne naloge. 3. Sodelovalno (dialoško) učenje. 4. Študentova mapa. 5. Laboratorijske vaje. 6. Multimedijska učilnica. 7. Vaje potekajo v skupinah z 18 študenti.

Načini ocenjevanja:

/

[Nazaj na seznam vseh predmetov]